De oorsprong van de Flight Line gaat terug tot in 1964 wanneer het maintenance gedeelte van de 31ste Smaldeel ontbonden werd. Dit was het gevolg van de centralisering van het vliegtuigonderhoud binnen de 10de Wing.

In januari 1965, bij de overschakeling van de F-84F Thunderstreak naar de F-104G Starfighter, werd ook de "Flight Maintenance" van het 23ste Smaldeel overgeheveld naar het Smaldeel Maintenance zodat het onderhoud van alle vliegtuigen van de 10de Wing volledig gecentraliseerd werd.

In februari 1967 werd een nieuw Smaldeel opgericht in de schoot van de Groep Maintenance. Dit nieuwe Smaldeel "Lijn & Bewapening" zal onafhankelijk werken maar administratief wel nog afhangen van het
Smaldeel "Uitrusting".

In 1971, wanneer de administratie van de maintenance werd gecentraliseerd in de Groep Maintenance, werd het Smaldeel "Lijn & Bewapening" officieel erkend door de Staf van de Luchtmacht.

De Flight Line van het Smaldeel werd verdeeld over twee Flights, namelijk de "Alfa-Lijn" en de "Sierra-Lijn".

Tussen 1981 en 1983 werd de F-104G vervangen door de F-16A Fighting Falcon. Deze opereerde eerst vanuit de Sierra-Lijn en naderhand ook vanuit de Alfa-Lijn. Na meer dan 38 jaar vliegt dit zeer betrouwbaar toestel nog steeds.

Wegens een reorganisatie in juni 2008 werden deze 2 Flights samengevoegd tot 1 grote "Flight Line" die tot op heden nog steeds actief is.

In de toekomst zullen we de F-35 Lightning II verwelkomen. Wij willen ook dan een betrouwbare partner zijn om de 10de Wing te ondersteunen in hun vliegactiviteiten en operaties.

 

Crew chief is not a Job, it's a lifestyle